Opiekę sprawuje: Agnieszka Rogowska
Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej z dnia 24 września 2013 r. tj. z dnia 21 marca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 736) - wyciąg
Załącznik 4.
Wykaz świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej udzielanych w środowisku nauczania i wychowania oraz warunki ich realizacji.
Część I
1. Pielęgniarka lub higienistka szkolna planuje i realizuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad świadczeniobiorcami na terenie szkoły lub w placówce, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2018 r. poz. 1457, z późn. zm.).
2. Świadczenia pielęgniarki lub higienistki szkolnej obejmują:
1) wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, zgodnie z warunkami określonymi w
części II;
2) kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki nad uczniami z
dodatnimi wynikami testów;
3) czynne poradnictwo dla uczniów z problemami zdrowotnymi;
4) sprawowanie opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w tym
realizacja świadczeń pielęgniarskich oraz wyłącznie na podstawie zlecenia lekarskiego i w
porozumieniu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, na którego liście świadczeniobiorców
znajduje się uczeń, zabiegów i procedur leczniczych koniecznych do wykonania u ucznia
w trakcie pobytu w szkole;
5) udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
6) doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji
posiłków i warunków sanitarnych w szkole;
7) edukacja w zakresie zdrowia jamy ustnej;
8) prowadzenie u uczniów szkół podstawowych (klasy I-VI) znajdujących się na obszarach, gdzie
poziom fluorków w wodzie pitnej nie przekracza wartości 1 mg/l, grupowej profilaktyki
fluorkowej metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatami fluorkowymi 6 razy
w roku, w odstępach co 6 tygodni;
9) udział w planowaniu, realizacji i ocenie edukacji zdrowotnej.
3. Pielęgniarka lub higienistka szkolna udziela świadczeń o których mowa w ust. 1, zgodnie z
przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz.
1510, z późn. zm.).
4. Pielęgniarka lub higienistka szkolna zapewnia dostępność do świadczeń w wymiarze czasu pracy
proporcjonalnym do liczby uczniów objętych opieką oraz planu godzin lekcyjnych, zgodnie z
warunkami określonymi w części III.
Część II. Warunki realizacji testów przesiewowych
LP. | WIEK ALBO ETAP EDUKACJI |
TESTY PRZESIEWOWE |
1 | Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne*(**) | 1. Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego - pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index - BMI); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych; 3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga); 4) ostrości wzroku; 5) słuchu (badanie orientacyjne szeptem); 6) ciśnienia tętniczego krwi. 2. Orientacyjne wykrywanie zaburzeń statyki ciała. 3. Orientacyjne wykrywanie wad wymowy. |
2 | Klasa III szkoły podstawowej** | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego - pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index - BMI); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa; 3) ostrości wzroku; 4) widzenia barw; 5) ciśnienia tętniczego krwi. |
3 | Klasa V szkoły podstawowej** | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego - pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index - BMI); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa; 3) ostrości wzroku; 4) widzenia barw; 5) ciśnienia tętniczego krwi. |
4 | Klasa I gimnazjum** | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego - pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index - BMI); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej kifozy piersiowej; 3) ostrości wzroku; 4) słuchu (badanie orientacyjne szeptem); 5) ciśnienia tętniczego krwi. |
5 | Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej** | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego - pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index - BMI); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej kifozy piersiowej; 3) ostrości wzroku; 4) ciśnienia tętniczego krwi. |
6 | Ostatnia klasa szkoły ponadgimnazjalnej do ukończenia 19 roku życia | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego - pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index - BMI); 2) ostrości wzroku; 3) ciśnienia tętniczego krwi. |
* W przypadku niewykonania badania w terminie testy przesiewowe wykonuje się w klasie I szkoły podstawowej.
** W przypadku braku promocji do następnej klasy nie wykonuje się powtórnie testów przesiewowych.